Ons Bloemendaal
 

Monumenten

In 2011 verscheen het boek "De monumenten van de gemeente Bloemendaal" met daarin een afbeelding en omschrijving van alle 438 monumenten van de gemeente.

Wim Post en Cor van Iperen, respectievelijk schrijver en fotograaf van het boek hebben aan ons belangeloos al het materiaal van het boek ter beschikking gesteld om via onze site iedereen mee te laten genieten van alle monumenten in onze gemeente. De gemeente heeft het met een subsidie financieel mogelijk gemaakt om alle informatie op deze site te zetten. Wij zijn zowel Wim, Cor als de gemeente dan ook zeer dankbaar dat zij het mogelijk hebben gemaakt om onze lang gekoesterde wens namelijk " het toegankelijk maken van de monumenten voor iedereen" te realiseren. Nieuwe monumenten zullen aan deze site worden toegevoegd zodat er altijd een "up to date" overzicht is.

 Zoeken naar monumenten

- U kunt zoeken op trefwoord en/of op dorpskern.

- Door op de foto en/of op 'meer info' te klikken krijgt u meer informatie over het monument te zien.

Het beeldmateriaal van de monumenten mag niet zonder toestemming van NPD Communications worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt.

R.107. Leidsevaart 34-36.Voormalig Spoorweg-Station

Leidsevaart 34-36

Margadant

1880-1881

Rijks monument

Voormalig Spoorwegstation


Het voormalig spoorwegstation Vogelenzang-Bennebroek met dubbele bovenwoning is in 1880/1881 gebouwd. Het sloot aan op de in 1842 door de Hollandse IJzeren SpoorwegMaatschappij (HIJSM) aangelegde spoorlijn tussen Haarlem en Leiden. Het station is naar alle waarschijnlijkheid ontworpen door architect D. A. N. Margadant die in die tijd voor de HIJSM werkte. Als station is het één van de vroegste voorbeelden waarbij de voor de stations in die tijd gebruikelijke neoclassicistische vormentaal wordt doorbroken door het aanbrengen van a-symmetrie in de rangschikking van de verschillende bouwonderdelen. Hierdoor en door de toepassing van schilderachtige details, zoals het houtsnijwerk bij de veranda’s en overstekende daken, is het station in overeenstemming gebracht met de landelijke omgeving. In 1914 is de goederenloods aan de zuidzijde van het gebouw uitgebreid; in 1972 is een houten loods toegevoegd. Sedert 1942 is het station niet meer in gebruik voor het personenvervoer; tot 1956 diende het nog wel als halte ten behoeve van het goederenvervoer; in 1965 is het ingericht als verkoop- en kantoorruimte. De verdieping wordt nog steeds bewoond. In 1984 is de buitenretirade aan de noordzijde van het gebouw gesloopt.

© Ons Bloemendaal - design: NPD communications | Interweave